Kino samochodowe
Mimo, że takie kina pojawiały się już w 1910 roku, pierwszy opatentowane kino samochodowe zostało otwarte 6 czerwca 1933 roku przez Richarda Hollingsheada w New Jersey. Oferowało miejsce na 400 pojazdów. Richard stworzył je jako rozwiązanie dla osób, które nie są w stanie wygodnie zmieścić się w mniejszych fotelach kinowych. Hollingshead reklamował swój podjazd jako miejsce, w którym „Cała rodzina jest mile widziana, niezależnie od tego, jak głośne są dzieci”.
Sukces kina Hollingshead’a spowodował, że pojawiały się one coraz częściej w każdym stanie oraz rozprzestrzeniły się także na arenie międzynarodowej. W Stanach Zjednoczonych było ponad 4000 kin, a większość z nich była zlokalizowana na obszarach wiejskich. Były to miejsca do spędzania czasu przez rodziny ze sobą, a także jako niedrogą opcję na randkę.
Kina te nie były pozbawione wad: dźwięk emitowany z ekranu docierał do widzów z tyłu z irytującym opóźnieniem czasowym, niezsynchronizowanym z tym, co działo się na ekranie. Zostało to rozwiązane najpierw przez dodanie większej liczby głośników, a następnie przez przypinane głośniki samochodowe, a ostatecznie przez nadawanie ścieżki dźwiękowej bezpośrednio do radia samochodowego. Ponadto przychody były ograniczone koniecznością pokazywania filmów dopiero po zmroku. Pomimo eksperymentów z ogromnymi namiotami problem ten nigdy nie został rozwiązany.
Jednak dla klientów największą zaletą wjazdu była prywatność zapewniana przez samochód. Oprócz braku konieczności proszenia dzieci o ciszę, kina samochodowe oferowały także idealne miejsce na randkę, oferując uwodzicielskie połączenie rozrywki, ciemności i prywatności, a wszystko to w ograniczonej przestrzeni.
Ostatecznie jednak kina samochodowe straciły na popularności, ponieważ otrzymały łątkę miejsc złej reputacji. Aby zrekompensować utracone przychody, autorzy zaczęli tracić rodzinną atmosferę, pokazując horrory, a także treści dla dorosłych. Rozwój magnetowidu sprawił, że przyjemniej było pozostać w domu i oglądać filmy bez płacenia za film.
Powoli kina zaczęły tracić na atrakcyjności. Efektywne kino powinno się znajdować na co najmniej 15 akrach ziemi. Z ekonomicznego punktu widzenia praktyczniej stało się dla właścicieli zamykanie podjazdów w celu sprzedaży ich deweloperom w celu budowy centrów handlowych.
Mimo że kina samochodowe nie są już tak popularne, jak kiedyś (niektórzy twierdzą, że w ciągu następnej dekady staną się przestarzałe), w Stanach Zjednoczonych nadal są dostępne. Bez względu na los amerykańskich kin samochodowych, zawsze będą nostalgiczną i kulturalną ikoną.
Źródło: rarehistoricalphotos.com
Zobacz również:
Sterowiec Hindenburg (Lata 30)
Lata 20 i 30. Samochody Bugatti
Budowa Zakopianki w latach 30
Okres międzywojenny. Samochody użyteczności publicznej