Urodzony w Wisconsin w 1868 roku, Edward Sheriff Curtis zajął się fotografią w młodym wieku. W 1895 r. Sfotografował księżniczkę Angeline, córkę wodza Duwamish Seattle, od którego nazwano miasto. To spotkanie wywołało trwającą przez całe życie fascynację Curtisa kulturami i życiem plemion indiańskich. Wkrótce dołączył do wypraw, które miały na celu udokumentowanie jak żyją Indianie na Alasce i w Montanie.
W 1906 roku do Curtisa zwrócił się bogaty finansista J.P. Morgan, który był zainteresowany finansowaniem projektu dokumentalnego dotyczącego rdzennej ludności kontynentu. Wymyślili 20-tomową serię, zatytułowaną The North American Indian. Wraz z wozem i asystentami podróżującymi przed nim, aby zorganizować wizyty, Edward Curtis wyruszył w podróż, która pozwoli mu sfotografować najważniejszych ówczesnych rdzennych Amerykanów.
Wycieczki nie były pozbawione niebezpieczeństw – nieprzejezdnych dróg, chorób i awarii;, duszącego upału pustyni Mohave; spotkania z podejrzanymi i „nieprzyjaznymi wojownikami”.
Na woskowych cylindrach jego ekipa zgromadziła ponad 10 000 nagrań piosenek, muzyki i mowy z ponad 80 plemion, w większości w swoim własnym języku. Ku rozbawieniu starszych plemiennych, a czasem za opłatą, Curtis otrzymał pozwolenie na organizację rekonstrukcji bitew i tradycyjnych ceremonii wśród Indian, i udokumentował je swoją ogromnym aparatem. Rdzenni Amerykanie zaufali mu i ostatecznie nazwali go „Łapaczem Cienia”.
Próbując uchwycić i utrwalić to, co postrzegał jako zanikający styl życia, Curtis czasami wtrącał się w dokumentalną autentyczność swoich obrazów. Umieszczał pozujących w romantyzowanym otoczeniu pozbawionym oznak cywilizacji zachodniej, bardziej reprezentatywnym dla wyobrażonej egzystencji przedkolumbijskiej niż faktyczne życie Indian w ówczesnym świecie. Pomijając stereotypy „szlachetnego dzikusa”, obszerna praca Curtisa jest jedną z najbardziej imponujących historii życia Indian Ameryki Północnej na początku XX wieku.
Zobacz galerię pokazująca jak wyglądali Indianie na początku XX wieku.
Źródło: rarehistoricalphotos.com
www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com www.rarehistoricalphotos.com
Zobacz również:
Budowa kanału panamskiego (1881-1914)
Rowery – archiwalne zdjęcia
Epoka edwardiańska – moda i stylizacje
Biblioteka publiczna w Cincinnati (1899-1954)