Fabryka Samochodów Ciężarowych Star powstała w 1948 roku jako przedsiębiorstwo państwowe, na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku, produkujących w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie. Otrzymały początkowo nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego i mieściły się w Starachowicach. Były tam produkowane samochody ciężarowe marki „Star”, poczynając od Star 20 z 1948 roku. W 1981 roku wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę.
Podczas przemian ekonomicznych na przełomie lat 80. i 90. fabryka znalazła się w trudnej sytuacji i groziła jej likwidacja. Po strajku okupacyjnym w 1991 roku zakłady zostały przekształcone w spółkę o nazwie Zakłady Starachowickie Star S.A. i sprywatyzowane. W połowie lat 90. XX wieku kontrolę nad przedsiębiorstwem przejęła spółka Sobiesław Zasada Centrum S.A., co do dziś uważane jest za kontrowersyjne. W późniejszym okresie przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie spółki: Star Trucks Sp. z o.o. (główna część zakładów) i Inwest Star S.A., produkująca część komponentów. Pod koniec 1999 roku głównym udziałowcem spółki Star Trucks została niemiecka grupa MAN AG. Po tym przejęciu przez kilka lat dawna fabryka Star dalej produkowała ciężarówki. Najpierw własnej konstrukcji, potem modele z dużym udziałem części koncernu MAN, takich jak kabiny kierowcy i silniki.
W 2003 roku zmieniono nazwę spółki Star Trucks na MAN STAR Trucks & Buses Sp. z o.o. (pierwotnie do 2004 roku w formie: MAN STAR Trucks & Busses), po czym w związku z przekształceniami przeniesiono jej siedzibę do Sadów koło Poznania, a zakład w Starachowicach stał się jej oddziałem. W 2003 roku w Starachowicach uruchomiono produkcję szkieletów nadwozi i komponentów autobusowych dla zakładów w Sadach (zamknięty w 2016 roku) i w Salzgitter. W 2004 r. zakład w Starachowicach otrzymał certyfikat ISO 9001-2000.
Poziom produkcji ciężarówek wciąż spadał, sięgając w końcowym okresie kilkuset sztuk rocznie, dlatego w 2004 roku przeniesiono ją do zakładów MAN-a w Austrii w Grazu (były Steyr-Daimler-Puch AG). W Starachowicach pozostała jedynie niewielka produkcja terenowych ciężarówek dla wojska i różnych służb (np. leśników).
W 2006 roku zakończono definitywnie produkcję samochodów ciężarowych. Zakład w Starachowicach produkuje obecnie szkielety autobusów oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG. Przykładowo, wkrótce po przejęciu Stara przez MAN-a, rozwijano produkcję wiązek kabli instalacji elektrycznych.
Zobacz jak wyglądała Fabryka Samochodów Ciężarowych Star w 1977 roku.
Źródło: NAC
Spotkanie służbowe w pokoju biurowym. Miniatura – model samochodu Star 244R. Pracownik ogląda album z rysunkami. Prace przy podwoziu samochodu ciężarowego. Prace przy podwoziu samochodu ciężarowego. Samochody ciężarowe Star 200 na linii montażowej. Kobiety podczas pracy przy kabinie samochodu. Kobieta podczas pracy przy kabinie samochodu. Malarnia elementów nadwozia. Malarnia elementów nadwozia. Pracownik podczas pracy przy kabinie samochodu. Spawanie kabiny samochodu ciężarowego Star 266. Prace przy kabinach samochodów ciężarowych Star 28. Kobieta podczas pracy przy kabinie samochodu ciężarowego „Star”. Prace przy kabinach samochodów ciężarowych „Star”. Pracownicy przy aparaturze fabrycznej. Montażu silnika wysokoprężnego. Mężczyzna podczas pracy przy sprężarkach do silników. Montaż baków paliwowych. Montaż baków paliwowych.
Zobacz również:
Pierwsza linia produkcyjna w zakładach Forda
Lata 50. FSO produkcja Warszawy
Jak powstawał Garbus po II wojnie światowej
FSM – Fabryka Samochodów Małolitrażowych