Budowa Zakopianki
Chyba każdy z nas słyszał o sławnej drodze z Krakowa do Zakopanego – „Zakopiance”. Niektórzy nią podróżowali, a część z nas miała wątpliwą przyjemność stać na niej w wielokilometrowych korkach. Budowa Zakopianki rozpoczęła się w latach 30 XX wieku. Nie ukończoną jej przed wybuchem wojny. Jednak Niemcy, którzy uważali górali za swoich sprzymierzeńców dokończyli jej budowę.
Dziś jadać do Zakopanego można obserwować rozbudowę Zakopianki do drogi szybkiego ruchu (S7). Możemy zaobserwować ciężki sprzęt, który działa na placu budowy. W latach 30 było inaczej. Wszystkie prace wykonywali ludzie, a zamiast samochodów ciężarowych korzystano z taczek i wozów zaprzężonych w konie.
Do budowy trasy zostali zatrudnieni górale, którzy pracowali w swoich tradycyjnych strojach. Dziś mieszkańcy Podhala takie ubranie wkładają na uroczystości, w szczególności kościelne (śluby, chrzty, pogrzeby).
Na początku droga była jedynie ubitym traktem. Budowa Zakopianki w latach 30 polegała na zniwelowaniu nierówności i utwardzeniu nawierzchni. Asfalt pojawił się na Zakopiance dopiero w latach 60-tych.
Dzięki wybudowaniu tej trasy, popularne w latach międzywojennych Zakopane, zaczęło się po raz pierwszy prężnie rozwijać. Jednak, nie to co teraz, przy jego rozbudowie nie został zniszczony lokalny koloryt.
Źródło: Dziennik Polski
Zobacz również:
Poznań w latach 30-tych XX wieku
Klasztor w Staniątkach – I połowa XX wieku
1936. Jasna Góra
Okres międzywojenny. Samochody użyteczności publicznej