W 1889 r. w Paryżu odbyła się Wystawa Światowa z okazji 100-lecia rewolucji francuskiej. Ponad 100 artystów przedłożyło konkurencyjne plany budowy pomnika na Champ-de-Mars, położonego w centrum Paryża, i służącego za wejście do wystawy. Budowa Wieży Eiffela ostatecznie została przyznana Eiffel et Compagnie, firmie konsultingowej i budowlanej, której właścicielem był uznany budowniczy mostów, architekt i ekspert ds. Metali Alexandre-Gustave Eiffel. Chociaż sam Eiffel często otrzymywał pełne uznanie za pomnik, który nosi jego imię, to jednak Maurice Koechlin wymyślił i dopracował tę koncepcję.
Montaż podpór rozpoczął się 1 lipca 1887 r. i został zakończony dwadzieścia dwa miesiące później. Wszystkie elementy zostały przygotowane w fabryce Eiffla w Levallois-Perret na obrzeżach Paryża. Każdy z 18 000 elementów użytych do budowy Wieży został specjalnie zaprojektowany i obliczony, wymierzony z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra, a następnie złożony razem, tworząc nowe elementy o długości około pięciu metrów każdy. Zespół konstruktorów, który pracował nad wielkimi projektami wiaduktów metalowych, był odpowiedzialny za od 150 do 300 pracowników na miejscu, którzy montowali ten gigantyczny zestaw budowniczych.
Wszystkie metalowe elementy wieży są połączone nitami, co jest dobrze dopracowaną metodą budowy. Najpierw elementy były montowane w fabryce za pomocą śrub, a następnie łączone jeden po drugim za pomocą termicznie montowanych nitów, które kurczyły się podczas chłodzenia, zapewniając w ten sposób bardzo ciasne dopasowanie. Do każdego złożonego nitu potrzebna była grupa czterech ludzi: jeden do podgrzania, drugi do utrzymania go w miejscu, trzeci do uformowania głowy, a czwarty do uderzenia młotem. Tylko jedna trzecia z 2 500 000 nitów użytych do budowy wieży została włożona bezpośrednio na miejscu.
Budowa Wieży Eiffela – zobacz galerię!
Źródło: rarehistoricalphotos.com
Budowa rozpoczęła się w styczniu 1887 r. Fundamenty Jeden z kamiennych i cementowych fundamentów pod nogi wieży. Pracownicy przygotowują fundamenty Wieży Eiffla. Rozpoczęcie wznoszenia konstrukcji metalowej. Każdy but był przymocowany do kamieniarki za pomocą pary śrub o średnicy 10 cm i długości 7,5 m. Konstrukcja nóg z rusztowaniem. Na miejscu nie wykonano wiercenia ani kształtowania: jeśli jakakolwiek część nie pasowała, została odesłana do fabryki w celu modyfikacji. Łącznie 18 038 elementów połączono za pomocą 2,5 miliona nitów. Ukończenie pierwszego poziomu. 20 marca 1888 r. Rozpoczęcie budowy w drugim etapie. Maj 1888 r. Wyposażenie wieży w odpowiednie i bezpieczne windy osobowe było poważnym problemem komisji rządowej nadzorującej Wystawę. Wieża w lipcu 1888 r. Wieża w lipcu 1888 r. Budowa górnego stopnia. Podczas prac zginęła 1 osoba. Po lewej Alexandre Gustave Eiffel zwiedza ukończoną wieżę z przyjacielem. Październik 1887 r. – marzec 1888 r. Czerwiec 1888 r. – Listopad 1888 r. Grudzień 1888 – marzec 1889. Eiffel miał pozwolenie, by wieża stała przez 20 lat. Miała zostać rozebrana w 1909 r., ale jej własność przeszła na miasto Paryż. Wieża Eiffela
Zobacz również:
Chiny pod koniec XIX wieku
Egipt pod koniec XIX wieku
Tunezja (1890)
Kopalnia soli w Wieliczce (1892)